+30 697 1578511  anatakti@otenet.gr

 
 

Πρώην υπαρχηγός ΠΣ-Μάτι: Τι έκρυψε από τον εισαγγελέα η πυροσβεστική

«Από την πρώτη στιγμή της δικαστικής έρευνας, στο πλαίσιο προσπάθειας συσκότισης και απόκρυψης όλης της πραγματικής αλήθειας αλλά και συγκάλυψης των ευθυνών της, η Πυροσβεστική απέκρυψε, μεταξύ άλλων, σκόπιμα από τη σχετική δικαστική έρευνα που διενήργησαν εισαγγελείς του Πρωτοδικείου Αθηνών την πλέον κρίσιμη και καθοριστική επιχειρησιακή παράλειψή της για την εξέλιξη και τις συνέπειες των δύο καταστροφικών πυρκαγιών της 23ης Ιουλίου 2018, αρχικά στην Κινέττα και ακολούθως στο Νταού Πεντέλης-Ν. Βουτζά-Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι». Αυτο υποστηρίζει o Ανδριανός Γκουρμπάτσης, αντιστράτηγος-υπαρχηγός ΠΣ ε.α, νομικός, ειδικός ερευνητής-δικαστικός πραγματογνώμονας διερεύνησης εγκλημάτων εμπρησμού, σημειώνοντας πως αυτό προκύπτει από το πρόσφατο εισαγγελικό πόρισμα (εισαγγελική διάταξη) που είδε το φως της δημοσιότητας, ωστόσο δεν ελήφθη υπόψη από τους εισαγγελείς, αφού δεν γίνεται καμία σχετική αναφορά και μνεία σε αυτήν.

Σύμφωνα με τον κ. Γκουρμπάτση, μεταξύ άλλων εγκληματικών παραλείψεων και λαθών της Πυροσβεστικής ήταν και το γεγονός ότι την ημέρα της καταστροφικής πυρκαγιάς (23 Ιουλίου 2018), πριν την έναρξη εκδήλωσης της πυρκαγιάς στην Κινέττα, δεν υπήρξε εναέρια επιτήρηση στην Αττική. Πιο συγκεκριμένα, στα μέτρα πρόληψης των δασικών πυρκαγιών από την Πυροσβεστική, όπως προκύπτει από την κείμενη νομοθεσία, περιλαμβάνεται και ο προγραμματισμός από αυτήν οργανωμένης εναέριας επιτήρησης ευαίσθητων δασικών περιοχών της επικράτειας με εναέρια μέσα αεροπυρόσβεσης. Κατά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και στα Σχέδια Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών των Περιφερειακών Πυροσβεστικών Διοικήσεων κάθε έτους υπάρχει ειδική αναφορά στο Κεφάλαιο του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού στην Εναέρια Επιτήρηση. Αναλυτικότερα, στο Επιχειρησιακό Σχέδιο Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών της Περιφερειακής Πυροσβεστική Διοίκησης (ΠΕ.ΠΥ.Δ.) Αττικής, έτους 2018, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4-ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ / ΕΝΑΕΡΙΑ ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ και στην παράγραφο 1 ορίζονταν ότι: «Στρατηγική επιλογή της οργανωμένης εναέριας επιτήρησης είναι η ανάπτυξη εναερίων επιτηρήσεων για τον έγκαιρο εντοπισμό (αναγγελία) δασικών πυρκαγιών κι αυτή ασκείται με τη μεθοδολογία της οργάνωσης εκτεταμένων επιχειρήσεων εναερίων περιπολιών με βάση τον δείκτη επικινδυνότητα της κάθε ημέρας ή άλλες ειδικές πληροφορίες σε όλη την Αττική, ενώ στόχο της εναέριας επιτήρησης αποτελεί η άμεση ενημέρωση του ΕΣΚΕ, η ορθή αρχική πληροφόρηση των πυροσβεστικών δυνάμεων πριν την άφιξή τους και η ασφαλής κινητοποίηση των πυροσβεστικών αεροσκαφών, ώστε να επιτευχθεί γρήγορα ο έλεγχος της φωτιάς.

 

Ο πρώην υπαρχηγός του ΠΣ επισημαίνει ότι στον εναέριο στόλο επιχειρήσεων εναέριας επιτήρησης, πάντα με το εν λόγω Σχέδιο Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών, προβλέπονται πτητικά κρατικά μέσα και συγκεκριμένα της Πολεμικής Αεροπορίας τα αεροσκάφη CL-215 και CL-415 (έδρα αεροδρόμιο Ελευσίνας), τα αεροσκάφη Τ-41 της Σχολής Ικάρων (έδρα αεροδρόμιο Τατοΐου) και τα αεροσκάφη Chessna του Λιμενικού Σώματος (έδρα αεροδρόμιο). Στο ίδιο σχέδιο ορίζονταν ότι «οι επιχειρήσεις της εναέριας επιτήρησης οργανώνονται κάθε χρόνο από την 1η Ιουνίου έως την 31η Οκτωβρίου κατόπιν προγραμματισμού και εντολής του ΕΣΚΕ» και πως «οι εναέριες περιπολίες επιτήρησης οργανώνονται με σκοπό: α) Τον έγκαιρο εντοπισμό πυρκαγιάς, β) Την έγκαιρη και ασφαλή ενημέρωση των πυροσβεστικών δυνάμεων, γ) Την έγκαιρη κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάμεων και δ) Την ασφαλή καθοδήγησή τους στο χώρο του συμβάντος».

Ο ίδιος σημειώνει ότι, σύμφωνα με το Παράρτημα Β΄ στη Διαταγή  του ΓΕΑ υπ' αριθ.  Φ.295/ΕΠ.1554 / Σ.211, με τίτλο: «ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΕΣ Α/Φ – Ε/Π ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ» και ημερομηνία 23 Απριλίου 2018 ΓΕΑ/ΚΛΑΔΟΣ Α΄- Δ/ΝΣΗ Α1 – ΤΜΗΜΑ 2, και ειδικότερα την παράγραφο 2 (β), για τους σκοπούς εναέριας επιτήρησης διατίθεται «ένα αεροσκάφος Τ-41D και ένα αεροσκάφος PZL-M18 B/S (διθέσιο σε ετοιμότητα τριών ωρών από το πρώτο έως το τελευταίο φως της ημέρας κατά την αντιπυρική περίοδο, για σκοπούς εναέριας επιτήρησης δασικών περιοχών, στην περιοχή της Αττικής».

«Από τα ανωτέρω, λοιπόν, καθίσταται σαφές πόσο σημαντικό και καθοριστικό ρόλο - πάντα σε επιχειρησιακό επίπεδο και μάλιστα σε επίπεδο πρόληψης πυρκαγιών - παίζει η οργάνωση εναέριας επιτήρησης (περιπολιών) με εναέρια μέσα και ειδικότερα με εναέρια μέσα αεροπυρόσβεσης, δηλαδή με εκείνα τα κρατικά πτητικά μέσα τα οποία, σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, μπορούν να κάνουν ταυτόχρονα και αεροπυρόσβεση στην άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση μιας δασικής πυρκαγιάς» υπογραμμίζει ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης.

«Παρόλα αυτά, την ημέρα της θανατηφόρου πυρκαγιάς, αν και γνώριζε η Πυροσβεστική και ειδικότερα το ΕΣΚΕ από την προηγούμενη ημέρα (22 Ιουλίου 2018), ότι οι καιρικές συνθήκες στην Αττική την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς 23η Ιουλίου 2018, μια ημέρα - η πρώτη ημέρα της αντιπυρικής περιόδου 2018 - που η Περιφέρεια της Αττικής, τόσο σύμφωνα με τον Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς που εκδόθηκε από τη ΓΓΠΠ, είχε πολύ υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς (Κατηγορία Κινδύνου 4), όσο και με τον Χάρτη Πυροπροστασίας της ΕΜΥ, ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνες για κίνδυνο πυρκαγιάς, δεν δόθηκε από την Πυροσβεστική (τη διοίκηση του ΕΣΚΕ και τον τότε επιχειρησιακό υπαρχηγό του ΠΣ, - και ήδη αρχηγό ΠΣ - που εποπτεύει κι έχει την ευθύνη του επιχειρησιακού έργο του Πυροσβεστικού Σώματος και στον οποίο υπάγεται διοικητικά το ΕΣΚΕ - έγκαιρα εντολή προς την Πολεμική Αεροπορία για την απογείωση αεροσκαφών της από τις πρωινές ώρες της 23ης Ιουλίου 2018, δηλαδή πριν την ώρα έναρξης της πυρκαγιάς στην Κινέττα (12:03 μμ) και μάλιστα με προκαθορισμένο δρομολόγιο (ένα αεροσκάφος στον νότιο τομέα και ένα αεροσκάφος στον βόρειο τομέα της Αττικής), με σκοπό την εναέρια επιτήρηση της Αττικής, όπως υπήρχε επιχειρησιακή υποχρέωση δυνάμει του προαναφερόμενου Σχεδίου Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών της ΠΕ.ΠΥ.Δ. Αττικής, όταν ο κίνδυνος πυρκαγιάς είναι πολύ υψηλός. Μάλιστα δε, επειδή οι καιρικές συνθήκες και ειδικότερα η θερμοκρασία αναμένονταν στην Αττική να είναι μεγαλύτερη της επιχειρησιακής λειτουργίας των αεροσκαφών CL-215, ήτοι άνω των 38 βαθμών Κελσίου και η καθετότητα του ανέμου μεγαλύτερη των 23 κόμβων, και ως εκ τούτου τα αεροσκάφη δεν θα ήταν εκμεταλλεύσιμα επιχειρησιακά, όπως αυτό πράγματι συνέβη κατά το πιο κρίσιμο διάστημα της πυρκαγιάς στο Νταού και ειδικά από την ώρα 16:50 έως περίπου 17:50, δεν ελήφθη μέριμνα από την Πυροσβεστική, σύμφωνα με την προαναφερόμενη Διαταγή του ΓΕΑ, αντί να μετασταθμεύσουν σε άλλο Αεροδρόμιο της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως προβλέπεται σε αυτές τις καιρικές συνθήκες, να απογειωθούν νωρίτερα πλήρη καυσίμων και νερού και να προβούν σε εναέρια επιτήρηση. Με τον τρόπο αυτό θα προέβαιναν έγκαιρα και αποτελεσματικά σε αεροπυρόσβεση στην πυρκαγιά στον οικισμό στο Νταού Πεντέλης».

Κατά τον απόστρατο αντιστράτηγο του Πυροσβεστικού Σώματος, από αυτή τη «σοβαρή επιχειρησιακά παράλειψη της Πυροσβεστικής αρχίζουν οι καταστροφικές πυρκαγιές στην Αττική την 23 Ιουλίου 2018», αφού «έπαιξε τον πλέον σημαντικό και καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη και τις συνέπειες των δύο καταστροφικών πυρκαγιών στην Αττική σε Κινέττα και Νταού Πεντέλης. «Και τούτο γιατί, αν υπήρχε εναέρια επιτήρηση πριν την ώρα εκδήλωσης της πυρκαγιάς στην Κινέττα (12:03 μμ) και μάλιστα με πτητικά μέσα που μπορούν να κάνουν αεροπυρόσβεση, όπως πχ το αεροσκάφος PZL ή CL-215 όπως αυτά της Πολεμικής Αεροπορίας, θα υπήρχε άμεσα έγκαιρος εντοπισμός της πυρκαγιάς στην Κινέττα, έγκαιρη κινητοποίηση των πρώτων πυροσβεστικών δυνάμεων και, το κυριότερο, άμεση και αποτελεσματική κατάσβεσή της στο πρώτο στάδιο εκδήλωσής της και πριν αυτή αναπτυχτεί. Ως εκ τούτου, η πυρκαγιά στην περιοχή της Κινέττας σε καμία περίπτωση δεν θα είχε αυτήν την καταστροφική εξέλιξη που τελικά είχε με τα γνωστά αποτελέσματα (πολλές περιουσίες καταστραμμένες, αποφυγή τραυματισμών κατοίκων και περίπου 60.000 στρέμματα καμένα) και δεν θα κινητοποιούντο ισχυρές δυνάμεις προσωπικού και μέσων για την αντιμετώπισή της. Συνακόλουθα δε αυτό θα επηρέαζε, ως "ντόμινο" και την εξέλιξη της άλλης πυρκαγιάς στην Αττική, αυτή που εκδηλώθηκε την 16:41 μμ στο Νταού Πεντέλης, αφού η εξοικονόμηση περιττών πυροσβεστικών δυνάμεων από την πυρκαγιά στην Κινέττα, θα συνέβαλε στην άμεση κινητοποίηση, αλλά και την κινητοποίηση περισσότερων πυροσβεστικών δυνάμεων και μέσων κατά το χρονικό διάστημα της εκδήλωσής της και ως εκ τούτου θα υπήρχε αποτελεσματική και έγκαιρη αντιμετώπιση της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης και θα καταστέλλονταν αυτή στον συγκεκριμένο οικισμό, πριν προλάβει να εξαπλωθεί στους οικισμούς του Ν. Βουτζά, Ματιού και Κόκκινου Λιμανάκι με τα φονικά αποτελέσματα των 100 αθώων θυμάτων και τον σοβαρό τραυματισμό ενός μεγάλου αριθμού άλλων ανθρώπων».

Ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης θεωρεί πως «αυτός είναι ο λόγος που η Πυροσβεστική εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να μην χορηγεί κανένα έγγραφο στοιχείο και καμία πληροφορία ακόμη και από αυτά που δεν βρίσκονται στον φάκελο της σχετικής ποινικής δικογραφίας για την πυρκαγιά στο Μάτι, σε όσους έχουν έννομο συμφέρον, όπως δικηγόρους, τεχνικούς συμβούλους, συγγενείς θυμάτων κλπ».

Ο ίδιος τονίζει πως «σε κάθε περίπτωση όμως, όσο κι αν προσπαθεί με κάθε τρόπο να εμποδίσει την αποκάλυψη της πραγματικής αλήθειας με την επίκληση νομικίστικων λόγων και τεχνασμάτων, η αλήθεια αυτή θα λάμψει και οι υπεύθυνοι θα λογοδοτήσουν ενώπιον της Δικαιοσύνης».

Επιπλέον, διαπιστώνει πως «όσο διερευνάται η υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι από πληρεξούσιους δικηγόρους και τεχνικούς συμβούλους, τόσο αποκαλύπτονται και νέες εγκληματικές επιχειρησιακές παραλείψεις και λάθη της Πυροσβεστικής, ακόμη και στην πυρκαγιά της Κινέττας την ίδια ημερομηνία, οι οποίες φυσικά κι έχουν αποκρυβεί από τον εισαγγελέα που διενήργησε την σχετική δικαστική έρευνα. Με τον τρόπο αυτόν, όμως, αποκαλύπτεται το πραγματικό μέγεθος της συγκεκριμένης εθνικής τραγωδίας και ως εκ τούτου όλη η πραγματική αλήθεια και ολοκληρώνεται το παζλ για το τι πραγματικά έφταιξε και χάθηκαν μέχρι σήμερα άδικα και απροστάτευτες 100 αθώες ανθρώπινες ζωές, ενώ υπήρξε και ο σοβαρός τραυματισμός ενός άλλου μεγάλου αριθμού κατοίκων και παραθεριστών» καταλήγει ο πρώην υπαρχηγός της πυροσβεστικής.

naftemporiki.gr

ΡΑΦΗΝΑ Καιρός
Χρησιμοποιούμε Cookies, έτσι ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης! Ευχαριστούμε.
Ok